Timp pentru mine

Zilele Iasului

Zilele trecute treceam prin fata Palatului si, uitandu-ma in jur si observand cum arata acum Iasul, am inceput sa rememorez ce faceam eu cand eram mica si cand era Sfanta Parascheva (deci si Zilele Iasului).
Pai... in primul rand, stiu ca ne dadeau liber de la scoala. Nu imi amintesc exact de ce eram liberi ca doar nu mergeam toti sa stam la rand, la Sfanta, dar stiu sigur ca ne bucuram ca scapam de ore.
Imi amintesc ca dintre toate chestiile comestibile care erau atunci, mama imi cumpara in mod special castane coapte si kurtos.
Daca nu ma inseala memoria (foarte tare) cred ca de la unul din targurile de haine organizate cu ocazia Zilelor Iasului mi-am cumparat eu primele mele cizmulite cu toc (am zis!) si cred ca si o haine de piele.
Si focul de artificii pe care il asteptam in fiecare an ... mai tarziu am descoperit si concertul dinainte de articifii :) Dar tot focul de articii era miezul :P

Acum, daca e sa cobori de pe Stefan pana in Podu Ros, gasesti pe la tarabe chestii care de care mai kitschoase, care mai de care mai sfintite sau care sunt doar producatoare de profit. Itinerariul suna cam asa: la inceput gasesti veste din blana si papuci de lana; apoi, kurtos, porumb fiert, turta dulce & co.; apoi, ciorapi, colanti de dama si accesorii de par pt ca, in final, sa-ti cumperi si niste farfurii sau strachini pt acasa. Pe partea din spatele Mitropoliei, gasesti obiecte sfintite sau, cea mai noua fita pe care am auzit-o la stiri, icoane 3D :))
Si pt ca tot am pomenit de stiri, evident ca toate televiziunile stau si filmeaza prin Iasi si se plang de cat de frig este in Iasi si cat ploua (ce sa-i faca daca in luna octombrie Primaria nu a dat si ea comanda de niste soare si niste grade in plus in termometru; cred ca nu a mai ajuns bugetul :P) si le filmeaza pe doamnele care stau si pregatesc (respectiv "invart") sute de saramale pt pelerini.
Cred ca treptat ne distantam de obiectivul principal al acestei sarbatori. Uitam ca la inceput era Sarbatoarea Sfintei Parascheva, atunci cand credinciosii veneau si se inchinau la Moaste; o transformam in Sarbatorile Iasului, cand impanzim orasul cu sute de comercianti si includem in calendarul acestor zile zeci de alte evenimente care au mai degraba un obiectiv turistic.

Sursa foto

Comments