- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Nu stiu de ce dar, de cateva zile, ma tot gandesc la cum si de ce se da
feedback. Si cand spun ”cum” nu ma refer la acel tipar pe care il ofera un
specialist in comunicare (cu feedback-ul de tip sandwich), ci ma refer mai
degraba la modalitatea oarecum asertiva de a exprima ce gandesti (si uite asa,
aduce cumva mai mult a psihologie).
Si ca sa fie mai usor de urmarit ma rezum la a analiza doua tipuri de
feeback: cel verbal si cel scris.
Feedback-ul verbal e rapid de oferit/primit, nu necesita nici o pregatire
prealabila (gen un formular de feedback) si este la indemana persoanelor care
nu vor un raspuns exact, structurat de la persoanele din fata lor, ci vor mai
degraba o impresie generala (care poate fi despre orice). Un alt avanataj e ca,
atunci cand feedback-ul nu e foarte specific, poti cere detalii suplimentare,
exemple.
Feedback-ul scris prezinta avantaj pentru persoanele care se simt inhibate
sa spuna ce gandesc atunci cand se afla in fata unor persoane, de multe ori
necunoscute. Si ganditi-va ca nu e usor ca, la finalul unui training, sa iti
spui parerea si brusc 20-30 de oameni sa se intoarca inspre tine si sa te
analizeze intens in timp ce vorbesti, tu eventual sa mai aduci si niste
critici… si sa mai fie si cineva pe langa tine care sa te contrazica; e clar ca
a doua oara nici tu nu vei mai da feedback, si nici alte persoane care isi
doreau si ei sa isi spuna punctul de vedere. Previne lenea sociala: cand se da
feedback verbal, vorbesc 2-3 persoane si restul tac pt ca se multumesc cu
faptul ca ”au zis ceilalti deja ce era de zis”; insa, in momentul cand au o
foaie alba in fata si sunt obligati/rugati sa scrie ceva, atunci fac un efort
si concep un feedback. Pentru trainer, e mai usor ca nu o ia personal, il poate gestiona ("contabiliza") mai usor si
scuteste din timpul pe care l-ar aloca justificarilor si motivatiilor (care
oricum nu si-ar avea rostul intr-o sesiune de feedback).
Sunt si lucruri care sunt general valabile si de care e bine sa tinem cont
cand dam feedback: sa discutam despre comportamentele relevante, nu sa criticam
persoane; pe baza lucrurilor observate, sa incercam sa oferim sugestii pt
viitor; incercam sa oferim atat aprecieri pozitive, cat si negative; nu dam
sfaturi, nu criticam, nu laudam.
Eu sunt pt feedback-ul scris pt ca, in calitate de participant, imi permite
sa imi pun ordine in ganduri si sa ma exprim cel mai bine cu putinta pt a reda
tot ce gandesc, iar ca trainer ma scuteste de momentele alea cand nimeri nu
vrea sa spuna nimic sau cei care o fac spun mai degraba lucruri de fatada, ca
sa nu ma supere.
Si pt ca a inceput luna august, ultima luna de vara, o melodie de sezon:
Comments
Post a Comment