- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Observ in ultima perioada un trend in a te
numi speaker / trainer / coach / consilier pentru dezvoltare personala.
Nu spun nici ca e ceva rau, dar nici ca e
bine...
Problema nu cred ca e doar a celui care furnizeaza
serviciul, ci si a celui care beneficiaza de pe urma lui
Prin urmare, cum imi aleg un trainer sau un coach? Unul
pe care il platesc si sa ma ajute sa cresc o anumita abilitate sau sa gasesc o solutie?
1. Background-ul academic
Asumandu-mi toate minusurile din sistemul romanesc de
invatamant, eu continui sa cred ca o studiile universitare in domeniul pentru
care ne declaram a fi specialisti sunt necesare. Daca nu pentru informatiile
teoretice sau practica de specialitate, macar si pentru faptul ca dovedesc ca o
anumita persoana a stiut sa isi planifice cariera, a avut rabdarea de a studia
3-4 ani in acel domeniu si ca asa si-a descoperit meseria.
Daca un medic nu se poate numi medic decat daca are o
licenta in acest domeniu, de ce un trainer nu ar avea nevoie de studii in
domeniul in care vrea sa ne formeze pe noi?
Experienta este buna, este un atu pentru unii
specialisti, insa nu creeaza premisele unui discurs fundamentat stiintific.
Este cazul, daca vreti, a anumitor culte religioase care ne vand niste povesti
foarte frumoase despre lucrurile in care ei cred, insa nu au dovezi consistente
care sa le sustina autenticitatea.
2. Cursurile de formare
Ai absolvit o facultate, insa te opresti acolo… Nici asa
nu stiu daca e bine. In sistemul actual de invatamant nu ai timp sa te
specializezi. De multe ori, seriile de studenti fiind prea mari, nici practica
de specialitate nu este indeajuns de multa.
Pri urmare, atunci cand iti alegi un training sau o
conferinta la care vrei sa mergi, intereseaza-te ce formari are speaker-ul
respectiv: cine l-a format pe el? Are acreditari in tara sau si in strainatate?
A urmat programele unor institutii cunoscute pe domeniul respectiv?
3.
Notorietatea
Notorietatea vinde… nu e o noutatea. Ma vinde si pe mine ca
specialist si imi vinde si programul / serviciul pe care il propun.
De ce as da banii pe un anumit serviciu? Speakerul
respectiv a mai fost si la alte evenimente de profil? Gasesc pe internet dovezi
ale activitatii lui profesionale? Ce spun alti clienti / beneficiari despre
experienta de a lucra cu el.
4. Relevanta lui in domeniu
Presupunand ca cineva nu are nici studii intr-un anumit
domeniu si nici notorietatea in ”bransa”… si totusi ce il recomanda? De ce i-as
da eu bani sa ma invete ceva? De ce as apela la serviciile lui si nu ale altei persoane?
Sunt persoane care au vocatie pentru anumite meserii,
insa pentru a fi cu adevarat specialist, trebuie sa studiezi destul de mult in
domeniul respectiv si sa te preocupe constant formarea ta profesionala.
Nu spun ca nu exista persoane care sa nu aiba lucrurile
descrise de mine mai sus, dar care sunt buni profesionisti… spun doar ca e bine
sa fim sceptici in privinta persoanelor pe care le platim pentru un anumit
serviciu. Sa avem siguranta ca fiecare banut pe care il dam ne va aduce in
schimb o informatie corecta sau ne va forma o abilitate.
Sursa foto
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment