Ganduri pentru viitorii doctoranzi



Recent am avut o intalnire cu studentii doctoranzi, eu fiind in postura de Alumni.
A fost un prilej pentru mine de a medita asupra celor 3 ani de doctorat si de a da mai departe din lucrurile pe care le-am invatat eu. Daca am uitat ceva sa transmit atunci, va scriu acum :)


Eu m-am inscris la doctorat pentru mine si pentru dorinta mea de a studia un anumit domeniu – nu pentru titlul de doctor, nu pentru bursa doctorala si nici pentru altcineva. Cred ca primul indicator al succesului unui doctorand este pasiunea pe care o pune in tema sa. Este ca orice alt job pe care ti l-ai lua si care presupune o implicare a ta pe termen lung.

Al doilea indicator ar fi planificarea. Eu am lucrat pe toata durata studiilor doctorale. De luni pana vineri eram angajata full-time, iar in restul timpului imi faceam timp pentru celelalte obligatii doctorale (activitati didactice, activitati de cercetare sau administrative). Incarcarea aceasta a fost un risc asumat – cand iti iei un al doilea job nu se intampla la fel?

Al treilea indicator ar fi flexibilitatea – flexibilitatea ceruta de activitatea de activitatea de cercetare, dar si de celelalte obligatii doctorale. Nu exista un job pe lumea aceasta in care sa stii de la bun inceput tot ce va trebui sa faci – prin urmare, nici aici nu va fi. In timp, activitatile vor fi prioritizate altfel, dar trebuie sa ai disponibilitatea de a raspunde unor cerinte noi.
Probabil ca ne este usor sa ne gandim la activitatea de doctorand ca la o activitate de student – dar cred ca uitam ca ne-am distantat destul de mult de perioade studiilor de Licenta si chiar a celor de Master. Procentul celor sunt potriviti pentru un doctorat este unul foarte mic – dintre ei, nu toti isi doresc acest parcus. Si atunci, de ce ar trebui ca doctoratul sa fie o activitate simpla???

Probabil ceea ce am scris mai sus nu are un caracter foarte motivant, dar, poate, dintre cei care vor citi acest articol si au planuri de doctorat, vor intelege la ce sa se astepte pentru a nu parea o corvoada cei 3 ani de doctorat.

Cu drag!
Sabina

Comments