Cat de confidential este salariul?

O regula general valabila in (aproape) orice organizatie priveste confidentialitatea salariului.
Privim adesea acest lucru drept “nu ai VOIE sa discuti cu colegii tai despre salariul tau”, ceea ce ne creeaza senzatia unor constrangeri.
Insa, daca ne pozitionam intr-o organizatie ideala in care fiecare angajat are incredere in managerul sau, intr-o evaluare corecta facuta muncii sale si cu o rasplata pe masura, atunci confidentialitatea salariului se transforma in “nu am NEVOIE sa stiu salariul altui coleg”.

Pe de alta parte, daca simti ca faci lucrurile corect, ascunderea unor informatii nu isi mai are rostul. Cu cat vei tine mai mult sub cheie sau vei impune mai mult pastrarea unor informatii, cu atat vei atrage mai mult atentia asupra lor. Asa se face ca, impunerea unor clauze de confidentialitate poate creea mai multe suspiciuni si frustrari intre angajati decat pastrarea informatiilor. Putem considera o solutie publicarea tuturor salariilor din companie?
Ce riscam? Sa se produca o aliniere/ajustare naturala a salariilor, angajatii buni sa aiba siguranta ca sunt valorizati si sa fie motivati sa ramana mai mult timp in companie, angajatii mai slabi sa aiba un  sistem de referinta si sa se straduiasca sa devina mai performanti, sa existe o mai mare claritate si echitate a sistemului de bonusare, sa se comunice direct toate nemultumirile legate de partea financiara.


Indiferent de masurile pe care le propunem, oamenii vorbesc… si aceasta confidentialitate din acte ramane doar in acte. Ideal este sa creem o cultura prin care fiecare angajat nu este interesat de salariul altei persoane, o cultura bazata pe incredere si pe valorizarea oamenilor cu adevarat competenti pentru companie.


Comments