Cele cinci limbaje ale iubirii

Acum multi ani (cred ca sunt macar 5 ani de atunci) o prietena mi-a recomandat cartea Cele cinci limbaje ale iubirii (cartea se gaseste si pe elefant, dar si pe libris), de Gary Chapman. Cartea mi-a placut super-mult, m-a facut sa inteleg multe lucruri din relatiile pe care le-am avut pana atunci si, sincera sa fiu, nici nu stiu de ce pana acum nu am mai scris despre ea aici.

Cartea descrie diferite moduri in care ne manifestam iubirea, dar si modurile diferite prin care simtim ca suntem iubiti. Asa cum comunicam in moduri diferite, tot asa reusim si sa accesam diferit “rezervorul” nostru afectiv.

Tindem sa oferim partenerului ceea ce avem noi nevoie, presupunand ca nevoile lui sunt aceleasi ca si ale noastre. Insa, acest lucru ne face sa ajungem intr-un punct in care nu ne simtim apreciati pentru eforturile pe care le depunem.

Problema nu este ca nu este apreciat efortul nostru, ci doar ca el nu corespunde nevoile afective ale partenerului.


Asa ca hai sa vedem care sunt cele 5 limbaje ale iubirii:

  • Declaratiile. Sunt specifice acelor persoane care prefera cuvintele de lauda si complimentele. Pentru aceste persoane este important sa comunicam cu incurajari, aprecieri sau vorbe rostite pe un ton frumos. Cu aceste persoane trebuie sa avem grija in privinta criticilor, reprosurilor sau a cuvintelor sarcastice.
  • Timpul petrecut impreuna. Sunt specifice persoanelor care simt nevoia sa avem activitati impreuna sau sa discutam despre ce s-a intamplat in timpul zilei. Cu aceste persoane trebuie sa avem grija in a nu le judeca sau a intrerupe partenerul cand poveste ceva ceva.
  • Cadourile. Sunt specifice persoanelor care se bucura cand le oferi ceva. Este de evitat sa cheltuit multi bani pentru acest persoane, ci mai degraba sa fii atent la nevoile persoanelor respective si sa le oferi cadouri care le sunt specifice.
  • Serviciile. Mai exact, se refera la ajutorul oferit la cumparaturi, ingrijire copii, curat in casa etc. Sunt genul de persoane cu care trebuie transmis destul de clar care sunt asteptarile si ce ai nevoie la schimb.
  • Contactul fizic. Si nu se refera doar la contactul sexual. Ci se refera si la imbratisari (ca ale mamei), atingeri, tinut de mana, mangaiat sau un gest de protectie cu bratul. Cred ca trebuie avut grija la persoanele care au fost agresate fizic sau care resping constant atingerile. De dorit este adaptarea la partener pentru a nu-l “sufoca”.

Cu totii avem un limbaj preferat si cred ca este important sa identificam limbajul nostru preferat si pe al partenerului. Daca nu il identificam noi, sa intrebam atunci partenerul pentru a fi siguri ca nu dam gres.

Eu cred ca preferintele noastre se pot schimba de-alungul timpului in functie de momentul in care suntem in etapa de dezvoltare personala. In copilarile eu cred ca am fost o persoana care aprecia serviciile. Si inca le apreciez.

Insa, a fost un moment cand am inceput sa apreciez contactul fizic. Si stiu ca au fost persoane care au intrat atunci in viata mea si care mi-au oferit imbratisari calde. Si a fost apoi si perioada cand am inceput sa iau cursuri de dans si am devenit mai putin sensibila la spatiul personal. Toate acestea m-au schimbat.


Voi ce limbaj preferati? Si, poate mai complicat decat atat, stiti ce limbaj prefera partenerul vostru?


Tangential pe subiect, am gasit un articol dragut despre limbajele iubirii in dans - include si un chestionar pentru a-ti identifica propriul limbaj. Enjoy!

Comments